Απαντήσεις στις αιτιάσεις για την αναγκαιότητα, τις προδιαγραφές και το χρονοδιάγραμμα του έργου της βιοκλιματικής ανάπλασης του κέντρου έδωσε ο δήμαρχος Χαλανδρίου Σίμος Ρούσσος, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, την Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025.
Ο Σίμος Ρούσσος απάντησε λεπτομερώς για:
√ Τις προδιαγραφές της μελέτης και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, τα οποία ορίζονταν σαφώς από την πρόσκληση του Ταμείου Ανάκαμψης
Ο δήμαρχος Χαλανδρίου σημείωσε ότι η μελέτη του έργου έγινε από τον αναπτυξιακό οργανισμό «Nέα Μητροπολιτική Αττική ΑΕ» της Περιφέρειας Αττικής, εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο της περιόδου 2019-2023 με μια τεράστια πλειοψηφία, εγκρίθηκε την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και «στη συνέχεια εγκρίθηκε από το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, στο οποίο πρόεδρος είναι ο γ.γ. του ΥΠΕΝ κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, και εν τέλει εγκρίθηκε από τον υπουργό Περιβάλλοντος κ. Ταγαρά», είπε ο δήμαρχος Χαλανδρίου.
Αναφορικά με τα υλικό του φυσικού πετρώματος που επιλέχθηκε για την ανάπλαση, υποστήριξε ότι, κατά την πάγια πρακτική, δεν είναι απόφαση των αιρετών, αλλά των αρχιτεκτόνων, κατ’ εφαρμογή της πρόσκλησης του Ταμείου Ανάκαμψης, που χρηματοδοτεί το έργο. «Τα υλικά της ανάπλασης, το φυσικό πέτρωμα δλδ, είναι αυτά προτείνανε οι μελετητές. Όλοι γνωρίζουμε, και ειδικά στο Δημοτικό Συμβούλιο, ότι αυτά δεν τα αποφασίζουν ούτε οι αιρετοί, ούτε οι πολίτες. Τα αποφασίζουν οι αρμόδιοι αρχιτέκτονες […] Ο προσδιορισμός των υλικών γίνεται από την πρόσκληση του προγράμματος, που προέβλεπε αυτά τα υλικά που είναι φυσικά και αντιολισθητικά και θεωρούνται τα καλύτερα σε σχέση με το τσιμέντο. […] Το να θεωρήσουμε ότι όλοι αυτοί που εγκρίνανε τα ΦΕΚ, τις μελέτες, αυτοί που έφτιαξαν τις μελέτες, αυτοί που προτείνανε και εγκρίνανε τα υλικά, έχουν κάνει όλοι λάθος είναι μια άποψη που εγώ δεν μπορώ να την κρίνω. Το έργο είναι σε εξέλιξη και θα κριθεί από το αποτέλεσμά του στο τέλος», υποστήριξε χαρακτηριστικά ο Σίμος Ρούσσος.
√ Το χρόνο υλοποίησης του έργου, που είναι όμως εντός χρονοδιαγράμματος
«Το έργο εξελίσσεται 16 μήνες, είναι εντός χρονοδιαγράμματος, έχει 4 διακοπές εργασιών (Χριστούγεννα και Πάσχα), κατά δίκαιη απαίτηση των καταστηματαρχών της πόλης και έχει μια καθυστέρηση εργασιών που αφορούσε το έργο της ΕΥΔΑΠ, που προέκυψε μετά τις συνεχείς θραύσεις των αγωγών στο κέντρο, το Δεκέμβριο. «Δόθηκε μάχη για να κάνει η ΕΥΔΑΠ συνολική αντικατάσταση του αγωγού στις οδούς Χαϊμαντά και Πλάτωνος, γιατί αγωγοί αμιάντου, κατασκευασμένοι, όπως αποδείχτηκε το 1952, από όπου έπαιρνε νερό το κέντρο ήταν απαράδεκτο να υπάρχουν και έπρεπε να αντικατασταθούν. Το έργο διήρκεσε περίπου ενάμιση μήνα και αυτές είναι οι νόμιμες παρατάσεις που μπορεί να πάρει ο εργολήπτης, γιατί έγιναν με ευθύνη του Δήμου», είπε ο δήμαρχος.
√ Την αναγκαιότητα και τη φιλοσοφία του έργου που ενισχύει την προσβασιμότητα και τη μικροκινητικότητα, από την περιφέρεια της πόλης προς το κέντρο, περιορίζοντας την παράνομη στάθμευση
«Δεν είναι η στρατηγική, πουθενά στον κόσμο, ούτε στην Ελλάδα, τα τελευταία 40 χρόνια, να γκρεμίσουμε οικοδομικά τετράγωνα, να φτιάξουμε οδικούς άξονες, να έχουμε παντού παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Ο καθένας που θέλει να ψωνίσει να πάει με αυτοκίνητο στο κέντρο της πόλης ή σε μια δημόσια υπηρεσία. […] Η φιλοσοφία της διοίκησης, η φιλοσοφία του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως τη συμφωνήσαμε στο Γενικό Πολεοδομικό, είναι ότι πρέπει να φύγει η παράνομη στάθμευση. Σταθμευμένα αυτοκίνητα και στις δύο πλευρές του δρόμου είναι παράνομη στάθμευση. Δεν μπορεί να περάσει ασθενοφόρο, πυροσβεστικό ή όχημα έκτακτης ανάγκης. Είναι μια εικόνα τριτοκοσμική. Δεν μπορεί ο πολίτης, ο καταστηματάρχης ή ο υπάλληλος να θέλει να πηγαίνει με το αυτοκίνητο του έξω από το κατάστημα. Δεν μπορεί να το σηκώσει αυτό το Χαλάνδρι», ξεκαθάρισε ο Σίμος Ρούσσος.
Αναφορικά με τις θέσεις στάθμευσης, υποστήριξε ότι στο Χαλάνδρι διατηρούνται οι περίπου 1.000 νόμιμες θέσεις παρόδιας στάθμευσης, δημιουργούνται 199 νέες στα σημεία της ανάπλασης, ενώ αυτές θα αυξηθούν περαιτέρω με την ολοκλήρωση του έργου του νέου δημαρχείου που διαθέτει υπόγειο πάρκινγκ. Για τη διαχείριση των θέσεων στάθμευσης στο νέο δημαρχείο ο Σίμος Ρούσσος υποστήριξε: «Όταν θα έχουμε το νέο δημαρχείο στα χέρια μας, θα γίνει οικονομοτεχνική μελέτη για τις περίπου 166 θέσεις στάθμευσης, που θα εξυπηρετούν περίπου 900 με 1.000 οχήματα ημερησίως, σύμφωνα με τις πρώτες μελέτες, Προφανώς θα υπάρχουν θέσεις για να εξυπηρετείται οι μόνιμοι κάτοικοι το βράδυ, το εμπορικό κέντρο αλλά και αυτοί που προσέρχονται στο δημαρχείο».
Ελεγχόμενη στάθμευση
Όπως εξήγησε ο δήμαρχος στη βελτίωση της πρόσβασης στο κέντρο θα συμβάλει και η εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης, μέσω του έργου του ψηφιακού μετασχηματισμού που έχει εξασφαλίσει ο Δήμος με χρηματοδότηση 1.740.000 ευρώ, έργο που δημοπρατείται το επόμενο διάστημα, αποσαφηνίζοντας ωστόσο ότι «η ελεγχόμενη στάθμευση θα λειτουργήσει μόνο συνδυαστικά με τα Μέσα Μαζικές Μεταφοράς, τις πράσινες περηπατικές διαδρομές που δημιουργούνται πέριξ του κέντρου, τη διευκόλυνση της κίνησης των πεζών, του ποδηλάτου, της μικροκινητικότητας με τα ηλεκτρικά οχήματα, με στόχο να συμβάλει στην ταχύτερη εναλλαγή των οχημάτων που καταλαμβάνουν θέσεις στάθμευσης.
√ Τις προσπάθειες του Δήμου να συνδεθεί το κέντρο της πόλης με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Ο δήμαρχος Χαλανδρίου περιέγραψε τις προσπάθειες που έχουν γίνει από το 2015 για να συνδεθεί το κέντρο του Χαλανδρίου με τις στάσεις του ΜΕΤΡΟ, οι οποίες δεν έχουν τελεσφορήσει, μιας και, όπως είπε, δεν υπάρχει σχεδιασμός σε κεντρικό επίπεδο για την ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας. «Κρατάμε με τα δόντια τη δημοτική συγκοινωνία, παρά το γεγονός ότι πήραμε πέντε λεωφορεία καινούρια, γιατί δεν μπορούμε να προσλάβουμε οδηγούς. Ακόμα και αν χρηματοδοτήσουμε δική μας γραμμή, θέλουμε έγκριση από το υπουργείο Μεταφορών. Δέκα χρόνια πολεμάμε, και με το δήμαρχο Αγίας Παρασκευής, να πάρουμε αυτή την έγκριση».
√ Τα δημοτικά τέλη που αναπόφευκτα αυξήθηκαν μετά την εκτόξευση του ενεργειακού κόστους και του τέλους ταφής.
Τέλος, ο δήμαρχος Χαλανδρίου απάντησε και στις επικρίσεις για την αύξηση των δημοτικών τελών, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Από το 2014 έως το 2020 μειώσαμε τα δημοτικά τέλη κατά 20% από 1,34 στο 1,10 ευρώ/τ.μ. που σημαίνει ότι περίπου 14 εκατομμύρια έμειναν στις τσέπες των πολιτών και ένα μέρος του πήγε και στην κατανάλωση, ενισχύοντας τον τζίρο των καταστημάτων. Από 0,06 /kWh το 2019, έως τις 680 κιλοβατώρες, τώρα φτάσαμε στο 0,14/kWh έως τις 200 κιλοβατώρες, όπως ανακοινώθηκε ότι θα ισχύσει από την 1η Αυγούστου. Το κόστος του ρεύματος έχει τριπλασιαστεί. Από την αύξηση αυτή ο Δήμος επιβαρύνεται με 2. 500.000 ευρώ έχουμε επιβαρυνθεί και ένα εξωφρενικό τέλος ταφής απορριμμάτων. Μέχρι το 2014, ο Δήμος πλήρωνε 1.200.000 ευρώ για την ταφή των απορριμμάτων και ήδη έχουμε φτάσει στα 2.500.000 ευρώ και του χρόνου στα 3.700.000. Αυτό το έχουν επωμισθεί όλοι οι δήμοι της χώρας».
Ακούστε την παρέμβαση του δημάρχου Χαλανδρίου το σχετικό βίντεο: