Title Image

Η ΛΑΒΑ συναντά τους Χαλανδραίους συγγραφείς – 4η συνάντηση: Τρίτη 8 Μαΐου 2012 με τον ζωγράφο Νίκο Οικονομίση και το βιβλίο του ‘Στίχοι στο καβαλέτο’

Η ΛΑΒΑ συναντά τους Χαλανδραίους συγγραφείς – 4η συνάντηση: Τρίτη 8 Μαΐου 2012 με τον ζωγράφο Νίκο Οικονομίση και το βιβλίο του ‘Στίχοι στο καβαλέτο’





 

 


Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο
Δήμου Χαλανδρίου
Φιλικής Εταιρείας & Τομπάζη 18
Τηλ.210 6820464
Ιστολόγιο (blog) http://www.labalib.blogspot.com/


  


H ΛΑΒΑ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟΥΣ ΧΑΛΑΝΔΡΑΙΟΥΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ


Η Λέσχη Ανάγνωσης Βιβλιοθήκης Αετοπούλειου (ΛΑΒΑ), σε συνεργασία με το βιβλιοπωλείο «Μικρός Κοραής», ξεκινά μια νέα ομάδα ανάγνωσης που αφορά στα έργα των Χαλανδραίων συγγραφέων.


Η Λέσχη Ανάγνωσης θέλει να γνωρίζει και να στηρίζει συγγραφείς που να μπορούν να συνομιλούν με τα μέλη της, καθώς είναι πολλοί εκείνοι, που αναζητούν ένα τρόπο να πλησιάσουν τις ομάδες ανάγνωσης και να συζητήσουν για τα βιβλία τους. Είναι φυσικό λοιπόν, να προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε μια γέφυρα, για να βρουν τρόπο να ανταμώσουν τα δύο μέρη (αναγνώστες και συγγραφείς), ώστε να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το εύφορο έδαφος των λογοτεχνικών απογευμάτων στο Χαλάνδρι.


Ελπίζουμε ότι η προσπάθεια αυτή, θα κερδίσει το  ενδιαφέρον σας, με στόχο να  καθιερωθούν στη συνέχεια συναντήσεις με αξιόλογους Χαλανδραίους συγγραφείς σε μηνιαία βάση.


Για την 4η μας συνάντηση η ΛΑΒΑ  έχει τη χαρά να φιλοξενήσει τον Χαλανδραίο ζωγράφο Νίκο Οικονομίδη με το βιβλίο-λεύκωμα «Στίχοι στο καβαλέτο» (εκδόσεις ΤΕΧΝΗΣ ΟΙΣΤΡΟΣ) με ζωγραφική πάνω σε ποιήματα 9 Ελλήνων ποιητών.


117 ποιήματα ανθολογούνται και «συνομιλούν» με 117 έργα ζωγραφικής, σ’ ένα βιβλίο πρωτότυπο και μοναδικό (αριθμημένο και υπογεγραμμένο σε 500 αντίτυπα). Είναι ένα δεκαετές «ταξίδι του καλλιτέχνη μέσα στην ποίηση». Μια αναζήτηση στα ποιήματα, εκείνων των στοιχείων που τον εμπνέουν να δημιουργήσει εκ νέου μια εικόνα, ένα έργο βγαλμένο από τον στίχο κάθε ποιητή. 


Πληροφορίες  συνάντησης


Ημερομηνία: Τρίτη 8 Μαΐου 2012


Ώρα: 19:00


Ομιλητής: Θεοδόσης Δ. Πυλαρινός (Καθηγητής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο-Τμήμα Ιστορίας).


Θα διαβάσει ποιήματα η ηθοποιός Λήδα Δημητρίου και θα συνοδεύσουν στο πιάνο και φλάουτο οι μουσικοί Δέσποινα Ψαρροπούλου και Δέσποινα Αρθούνα.


Έκθεση Ζωγραφικής: Δευτέρα 7 Μαΐου – Σάββατο 12 Μαΐου 2012, ώρες λειτουργίας της βιβλιοθήκης. Στο χώρο του Αετοπούλειου θα γίνει έκθεση αντιπροσωπευτικών έργων του ζωγράφου Νίκου Οικονομίδη


Τοποθεσία: Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Χαλανδρίου  Φιλικής Εταιρείας και Τομπάζη 18, Χαλάνδρι  τηλ. 210 6820464 E autolib@otenet.gr   


Δηλώσεις ενδιαφέροντος: Βιβλιοθήκη του Αετοπούλειου Πολιτιστικού Κέντρου Δήμου Χαλανδρίου


Ώρες λειτουργίας βιβλιοθήκης: Δευτέρα και Τετάρτη 10:00 – 19:00/ Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή 10:00- 14:00/ Σάββατο 10:00- 13:00


Δελτίο Τύπου


Ε Κ Δ Ο Σ Ε Ι Σ «Τ Ε Χ Ν Η Σ  Ο Ι Σ Τ Ρ Ο Σ»


«Σ Τ Ι Χ Ο Ι στο Κ Α Β Α Λ Ε Τ Ο»


ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
ΠΟΙΗΣΗ: Γ. Βαρβέρης, Ν. Δαββέτας, Μ. Ελευθερίου
Γ.Κοντός, Στ. Κουτσούνης, Γ.Μαρκόπουλος
Θ.Θ. Νιάρχος, Στρ. Πασχάλης, Αντ. Φωστιέρης.
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ: ΝΙΚΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ.
Σελίδες: 300


Από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΤΕΧΝΗΣ ΟΙΣΤΡΟΣ» κυκλοφόρησε το βιβλίο-λεύκωμα του ζωγράφου Νίκου Οικονομίδη με ζωγραφική πάνω σε ποιήματα 9 Ελλήνων ποιητών. 117 ποιήματα ανθολογούνται και «συνομιλούν» με 117 έργα ζωγραφικής, σ’ ένα βιβλίο πρωτότυπο και μοναδικό (αριθμημένο και υπογεγραμμένο σε 500 αντίτυπα). Είναι ένα δεκαετές «ταξίδι του καλλιτέχνη μέσα στην ποίηση». Μια αναζήτηση στα ποιήματα, εκείνων των στοιχείων που τον εμπνέουν να δημιουργήσει εκ νέου μια εικόνα, ένα έργο βγαλμένο από τον στίχο κάθε ποιητή.


Όπως σημειώνει η φιλόλογος-συγγραφέας, Λήδα Παναγιωτοπούλου, στον πρόλογο του βιβλίου:
[…]Εν αρχή ην ο λόγος, ό,τι και να πούμε.
Η ζωγραφική είναι μια τέχνη διαφορετική.
Δημιουργεί ένα σύμπαν ιδιαίτερο.
Εμπεριέχει συχνά την ποίηση.


Μήπως και η ποίηση δεν βρίθει εικόνων;


Γι’ αυτό και το προσωπικό στοίχημα του Νίκου Οικονομίδη
ήταν δύσκολο όσο και σημαντικό.
΄Αγγιξε – σχεδόν – τα όρια του υπαρξιακού.
Η ποίηση τον διαποτίζει, τον διακατέχει ολόκληρο.
Είναι ζωγράφος που χρειάζεται τον λόγο τον ποιητικό
τον συνταιριάζει στην τέχνη του.


Ζωγραφίζει με «λόγο» και έχει σοβαρούς λόγους που ζωγραφίζει.
Αλλιώς τί;
Το στοίχημα θα άξιζε τον κόπο;


Kαι η Τζίνα Καλογήρου, Αναπλ. Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών,  γράφει σχετικά στον δικό της πρόλογο:


[…]Στις μορφές, το «χώρο» δημιουργίας καθώς και στα προσωπικά αντικείμενα εννέα σύγχρονων ποιητών εστιάζει αντίστοιχα την προσοχή του ο ζωγράφος Νίκος Οικονομίδης φιλοτεχνώντας τα πορτρέτα των ποιητών για να προχωρήσει στη συνέχεια στην εικαστική μεταγραφή και τη ζωγραφική ερμηνεία ποιημάτων των Γ. Βαρβέρη, Ν. Δαββέτα, Μ. Ελευθερίου, Γ. Κοντού, Στ. Κουτσούνη, Γ. Μαρκόπουλου, Θ. Νιάρχου, Στρ. Πασχάλη και Αντ. Φωστιέρη. […] …διαβάζοντας το συγκεκριμένο βιβλίο, παρατηρούμε ότι η συνάντηση και η διασταύρωση ποίησης και ζωγραφικής, όχι μόνο δεν καταργεί την αυτοδυναμία της κάθε καλλιτεχνικής έκφρασης, όχι μόνο δεν υποτάσσει τη μια στην άλλη, αλλά αντίθετα ενδυναμώνει την εμβέλεια και τη νοηματική πολυσημία κάθε τέχνης χωριστά. […]. Ο Νίκος Οικονομίδης αποδεικνύει ότι οι μεταφορές και οι επιδράσεις στο χώρο των Τεχνών είναι αμφίδρομες: ο καλλιτέχνης ζωγραφίζει ποιήματα της δικής του επιλογής, τα οποία και ανθολογεί με μεγάλη ελευθερία για να τα μετουσιώσει στη συνέχεια σε ζωγραφικούς πίνακες. Είναι αυτονόητο ότι ο ζωγράφος δεν προσεγγίζει τα ποιήματα ως φιλόλογος ή ως κριτικός λογοτεχνίας, αλλά ως γνήσιος καλλιτέχνης και προπάντων για δική του απόλαυση. Η ζωγραφική απόδοση των ανθολογούμενων ποιημάτων συνιστά μια νέα ερμηνευτική εκδοχή τους μέσα από ένα σύνθετο σύστημα συνδηλώσεων και βιωματικών αναφορών, το οποίο δεν επιτρέπει την άμεση ή και εύκολη συσχέτιση των αναπαραστατικών στοιχείων του κάθε πίνακα με τα λεκτικά σημεία των εκάστοτε ποιημάτων.
[..] Ο ζωγράφος, εμφανώς επηρεασμένος από τον Κυβισμό, υιοθετεί συστηματικά το κυβιστικό «σπάσιμο της φόρμας», προτείνοντας λύσεις ρηξικέλευθες και αντιμιμητικές, που δείχνουν τη βαθύτερη πεποίθηση του καλλιτέχνη ότι οι παραδοσιακές αναπαραστατικές φόρμες είναι πλέον ανεπαρκείς ή αφερέγγυες. Ο ζωγράφος απεικονίζει την ανθρώπινη μορφή, τη φύση και τα αναγνωρίσιμα αντικείμενα του εξωτερικού κόσμου (άντρες και γυναίκες, ανθρώπινα σώματα, αστικά κτίρια, θάλασσες, δέντρα, τραπέζια καφενείου, καρέκλες, μποτίλιες ,πακέτα τσιγάρων, κ.ά.π.), επιμένοντας στον δισδιάστατο, γεωμετρικό, τακτικό, αντιφυσιοκρατικό χαρακτήρα της απεικόνισης. Οι μορφές της ζωγραφικής τέχνης του Νίκου Οικονομίδη θραύονται και συσπώνται η μία μέσα στην άλλη, ενώ πολύ συχνά τα όρια τους συγχέονται και συγχωνεύονται, παραβιάζοντας όλα τα παραδοσιακά συστήματα ιλουζιονιστικής απόδοσης της πραγματικότητας.
[…] Οι δημιουργοί που εμπνέουν το Νίκο Οικονομίδη είναι πάνω από όλα ποιητές σύγχρονοι τόσο από την άποψη της μορφής όσο και της βαθύτερης ουσίας στην ποίησή τους, με την υπέρβαση των κοινών παραδοσιακών τρόπων και τη μόνιμη αναγωγή της θεματολογίας τους στη σφαίρα της ύπαρξης. Οι ανθολογούμενοι ποιητές στρέφονται προς τον εσωτερικό χώρο και την εξερεύνηση της ψυχικής ενδοχώρας, κάνοντας χρήση προσωπικών συμβόλων και έντονων μυθοποιητικών στοιχείων, που υπακούουν στους εσώτερους ιδιοσυγκρασιακούς τους ρυθμούς.
[…]Συνομιλώντας με την «αδερφή τέχνη» της ποίησης, ο Νίκος Οικονομίδης αποδεικνύει διακριτικά το επιτακτικό καθήκον του αναστοχασμού πάνω στα πράγματα, την ανάγκη αντίδρασης στην αποπροσωποποίηση των πάντων, την αλλοίωση των αξιών και την παντελή απουσία κοινωνικών οραμάτων. Το ανά χείρας λεύκωμά του μας προτείνει την επιστροφή στον αισθητικά καταξιωμένο χώρο της ποίησης και της ζωγραφικής, των δύο Τεχνών που δεν έπαψαν ποτέ να συμμαχούν η μία με την άλλη• για να αφουγκραστούμε την εύγλωττη σιωπή του λόγου αλλά και να τείνουμε ευήκοον ους προς τη φθεγγόμενη επιφάνεια της ζωγραφισμένης εικόνας.