Title Image

Κανόνες υγιεινής για την προστασία από τον Covid-19 στις σχολικές μονάδες

Κανόνες υγιεινής για την προστασία από τον Covid-19 στις σχολικές μονάδες

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, είναι γνωστό ότι όλοι θα πρέπει να εφαρμόζουμε τους κανόνες ατομικής υγιεινής και κοινωνικής αποστασιοποίησης, σε κάθε δραστηριότητα μας. Παράλληλα, ο ρόλος των γονέων και των εκπαιδευτικών αυτή τη στιγμή, είναι και να παροτρύνουν με ευσυνειδησία τα παιδιά ώστε να αποκτήσουν υγειονομική συνείδηση μέσω του παραδειγματισμού και της απλής αλλά έγκυρης ενημέρωσης περί των κανόνων υγιεινής. Η επόπτρια Δημόσιας Υγείας του Δήμου Χαλανδρίου κ. Ειρήνη Χαλάτση συστήνει τα παρακάτω.

Αναλυτικότερα, μαθητές, καθηγητές και λοιπό προσωπικό, που έρχονται αναγκαστικά σε στενή επαφή μέσα στους χώρους των σχολικών μονάδων, θα πρέπει πάντα να ακολουθούν τα εξής προληπτικά μέτρα, όπως και όλοι μας:

  1. Διατηρούμε τα χέρια μας καθαρά,
  2. Πλένουμε επιμελώς τα χέρια μας με νερό και σαπούνι, για τουλάχιστον είκοσι (20) δευτερόλεπτα και ξεπλένουμε καλά με άφθονο νερό.
  3. Εφαρμόζουμε αντισηπτικό χεριών, σε όλες τις επιφάνειες των χεριών μας, επαλείφοντας μέχρι να στεγνώσει εντελώς, με στόχο την αποτελεσματικότητα αλλά και την μη ξήρανση του δέρματος.
  4. Επαναλαμβάνουμε την καθαριότητα των χεριών, πριν και μετά από κάθε δραστηριότητα ή επαφή με αντικείμενα ή επιφάνειες, επίφοβες εστίες μόλυνσης και διασποράς του ιού Covid-19.
  5. Δεν φέρνουμε σε επαφή τα χέρια μας με το πρόσωπο, τα μάτια ή τους βλεννογόνους μας.
  6. Κρατάμε αποστάσεις από κάθε άλλο άτομο, τουλάχιστον 1,5 μέτρου.
  7. Καλύπτουμε το βήχα και το φτέρνισμα μας με τον αγκώνα μας ή με χαρτομάντηλο που αμέσως θα πρέπει να πετάξουμε σε κάδο απορριμμάτων, όχι ανακύκλωσης. και ποτέ με την παλάμη μας,
  8. Μετά από κάθε επαφή με τους βλεννογόνους μας ή με κρίσεις άμεσα ή έμμεσα μέσω χαρτομάντιλου, καθαρίζουμε τα χέρια μας με αντισηπτικό μαντηλάκι ή με αντισηπτικό. Σε καλύτερη περίπτωση, πλένουμε σχολαστικά τα χέρια μας εφόσον αυτό είναι εφικτό.

Απαγορευτικές ενδείξεις προσέλευσης στο σχολείο:

  1. Κάθε συμπτωματικός μαθητής, εκπαιδευτικός ή εργαζόμενος στο σχολείο, που παρουσιάζει:
  • Πυρετό.
  • Βήχα, αίσθημα καψίματος στο λαιμό.
  • Κακουχία, έντονη ατονία.
  • Διαταραχές αναπνοής, δυσφορία.
  • Φτάρνισμα.
  • Συμπτώματα αλλεργικής ρινίτιδας.
  • Καταρροή.
  1. Κάθε παιδί, εργαζόμενος, εκπαιδευτικός ή κάθε άτομο που έχει έρθει σε επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα τις τελευταίες δεκαπέντε (15) ημέρες.
  2. Συνίσταται σε άτομα που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου, να μην συνοδεύουν οι ίδιοι τα παιδιά στο σχολείο, να κρατούν πάντα αποστάσεις και να τηρούν τα μέτρα υγιεινής για την διαφύλαξη της υγείας τους, καθώς διατρέχουν κίνδυνο σοβαρής νόσησης. Άτομα όπως:
  • Ηλικιακής ομάδας άνω των 65 ετών, με συνυπάρχουσες παθήσεις.
  • Άτομα με υψηλή πίεση και υψηλούς καρδιακούς παλμούς.
  • Ινσουλινοεξαρτώμενοι και άτομα με Ζαχαρώδη Διαβήτη.
  • Καρδιοπαθείς.
  • Ασθενείς με χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια.
  • Άτομα που παρουσιάζουν άσθμα.
  • Άτομα με χαμηλό ανοσοποιητικό σύστημα.
  • Ασθενείς που ταλαιπωρούνται από χρόνια νοσήματα ή έχουν χαμηλό ανοσοποιητικό.

Πρέπει να επισημανθεί, ότι τα παιδιά εμφανίζουν πολύ πιο ελαφριά συμπτώματα, επι της συγκεκριμένης νόσου, από ότι οι ενήλικες και ότι οι μικρές ηλικίες δύναται να μεταδώσουν εξίσου τον ιό Covid-19, όπως και οι συμπτωματικοί ασθενείς/φορείς.

Εκ της Διευθύνσεως του σχολείου, θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα για παιδιά και εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου και διατρέχουν σοβαρό κίνδυνο νόσησης από τον ιό.

Κάθε απορία και προβληματισμός θα πρέπει να λαμβάνουν ειδικής μέριμνας, από το εκπαιδευτικό προσωπικό και τη Διεύθυνση της μονάδας, ωστε να επιλύονται έγκαιρα, έγκυρα και αποτελεσματικά.

Πριν την έναρξη των μαθημάτων:

  • Η προσέλευση των μαθητών, του προσωπικού και των εκπαιδευτικών θα πρέπει να γίνεται διαδοχικά, τηρώντας της απόστασης του 1,5 μέτρου και να αποφεύγεται με κάθε τρόπο ο συνωστισμός και η στενή επαφή. Το ίδιο ισχύει και για την έξοδο από τη σχολική μονάδα.
  • Κατά την είσοδο στην σχολική εγκατάσταση, αλλά και σε όλα τα σημεία του σχολείου, είναι υποχρεωτικό να τηρούνται οι κανόνες ατομικής υγιεινής και τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης.
  • Το προσωπικό καθαριότητας θα πρέπει να έχει καθαρίσει επαρκώς και έπειτα απολυμάνει αποτελεσματικά τους χώρους του σχολείου, χρησιμοποιώντας υποχρεωτικά όλα τα μέσα ατομικής προστασίας που απαιτούνται (μάσκα, γάντια κ.α.).

Για την ασφαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας :

Θα πρέπει να είναι διαθέσιμα, προσβάσιμα, σε καλή κατάσταση και σε επαρκή ποσότητα:

  • Αντισηπτικά διαλύματα, σε δοχεία με αντλία, περιεκτικότητας τουλάχιστον 70% σε αλκοόλη, για κάθε χρησιμοποιούμενη αίθουσα και γραφείο.
  • Υγρά κρεμοσάπουνα σε δοχείο με αντλία, σε κάθε νιπτήρα αποχωρητηρίου, διασφαλίζοντας την προσβασιμότητα του παιδιού σε αυτό και έμμεσα παρακινώντας το προς χρήση του σαπουνιού, μέσω της οπτικής επαφής με το κρεμοσάπουνο.
  • Χειροπετσέτες μιας χρήσεως στα αποχωρητήρια.
  • Ποδοκίνητοι κάδοι απορριμμάτων με σακούλα κάδου απορριμμάτων μιας χρήσεως.
  • Χειρουργικές ιατρικές μάσκες (ιδιαίτερα για επείγουσες καταστάσεις που τυχόν προκύψουν).
  • Καθώς η χρήση μάσκας είναι προαιρετική, θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι το να φοράμε μάσκα :
  • Αποτελεί ένα από τα μέτρα αποτροπής διασποράς της νόσου.
  • Δεν υποκαθιστά κανένα άλλο κανόνα προστασίας, όπως την τήρηση των ατομικών κανόνων υγιεινής, την πρόληψη επαφής των χεριών με τους βλεννογόνους και το πρόσωπο, την συνεχή τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων και την καλή υγιεινή των χεριών.

Ας μην ξεχνάμε ότι η ίδια η μάσκα, μπορεί να μετατραπεί από εμάς τους ίδιους σε εστία επιμόλυνσης, εφόσον δεν χρησιμοποιηθεί με τους ενδεδειγμένους τρόπους που ορίζει το υπουργείο υγείας και ΕΟΔΥ.

Σχετικά με τις αίθουσες και τους χώρους του σχολείου:

  1. Είναι πολύ σημαντικό, όλες οι αίθουσες και τα γραφεία να έχουν, πριν την έναρξη των μαθημάτων και καθ’ όλη τη διάρκεια αυτών, τα παράθυρα τους ανοιχτά έτσι ώστε οι χώροι να αερίζονται στο έπακρον.
  2. Σε κάθε σχολείο θα πρέπει να έχει καθοριστεί μία αίθουσα ή ένα γραφείο ως χώρος απομόνωσης, για την προσωρινή παραμονή ατόμου από το προσωπικού ή μαθητή με συμπτώματα συμβατά με τον Covid-19. Στο χώρο απομόνωσης θα πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμες χειρουργικές μάσκες μιας χρήσεως, γάντια μιας χρήσεως και αλκοολούχο αντισηπτικό.
  3. Συγκεκριμένες αίθουσες θα πρέπει να χρησιμοποιούνται από συγκεκριμένους μαθητές και μόνο.
  4. Το ίδιο ισχύει και για τα γραφεία των καθηγητών, τηρώντας πάντα τις αποστάσεις.
  5. Είναι σημαντικό να αποφεύγεται η μετακίνηση/εναλλαγή μαθητών από αίθουσα σε αίθουσα
  6. Η εναλλαγή μαθητών στις αίθουσες παρακολούθησης των μαθημάτων, μπορεί να αποτελέσει σοβαρό παράγοντα κινδύνου. Για το λόγο αυτό μόνο οι καθηγητές ενδείκνυται να αλλάζουν αίθουσα, βάσει του διδακτικού τους προγράμματος.
  7. Για την αποφυγή συνωστισμού συστήνεται το διάλειμμα να γίνεται διαδοχικά και τμηματικά, και κατά προτίμηση σε πάνω από ένα, εξωτερικό προαύλιο χώρο.

Αναφορικά με το προσωπικό της σχολικής μονάδας:

  • Οι Διευθυντές των σχολείων θα πρέπει να μεριμνούν απαραιτήτως για την έγκαιρη διάθεση των μέσων ατομικής προστασίας στους εργαζόμενους.
  • Για την διασφάλιση της καθαριότητας των χώρων: θα πρέπει να παρέχεται στο προσωπικό καθαριότητας, επαρκής ποσότητα ειδών καθαρισμού, κοινών καθαριστικών αλλά και απολυμαντικών, κατάλληλών για τον καθαρισμό επιφανειών. Απολυμαντικά υλικά για την καταστροφή του Covid-19: απλή οικιακή χλωρίνη και αλκοολούχα διαλύματα περιεκτικότητας τουλάχιστον 70% αλκοόλης, δεν θα πρέπει να λείπουν από τη σχολική μονάδα.
  • Το προσωπικό καθαριότητας θα πρέπει να μην αμελεί τη σωστή χρήση των μέσων ατομικής προστασίας, κατά την εκτέλεση των εργασιών, αλλά και την τήρηση των κανόνων υγιεινής και κοινωνικής αποστασιοποίησης.
  • Στους χώρους του σχολείου, συνίσταται να είναι αναρτημένες, σε εμφανή σημεία, αφίσες και απλό ενημερωτικό υλικό για την πρόληψη του Covid- 19, με συστάσεις για την τήρηση ατομικών μέτρων υγιεινής,
  • Με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο και προφορικό, θα πρέπει να παρέχονται ευγενικές και

κατανοητές υπενθυμίσεις περί της τήρησης αποστάσεων, κατά το ελάχιστο 1,5 μέτρων, καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής των παιδιών στο σχολείο, πάντα πρώτα μέσω του παραδειγματισμού.

  • Όλα τα παιδιά θα πρέπει να προτρέπονται από το εκπαιδευτικό προσωπικό να διατηρούν καθαρό κάθε χώρο του σχολείου και να τηρούν τους κανόνες ατομικής υγιεινής.
  • Καθημερινά, οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων και το σύνολο των καθηγητών, θα πρέπει να:
  • Μεριμνούν και να εποπτεύουν την κατάσταση υγείας των μαθητών και των εργαζομένων και να ενημερώνεται το αρχείο καταγραφής ασθενειών, για κάθε περιστατικό.
  • Επιτηρούν την εφαρμογή των μέτρων υγιεινής, και σε περίπτωση παρέκκλισης να περιορίζουν άμεσα την μη επιτρεπτή συμπεριφορά με ήρεμο και φιλικό τρόπο, όπως άλλωστε αρμόζει και απαιτείται από έναν εκπαιδευτικό.
  • Δίνουν το καλό παράδειγμα στους μαθητές, τηρώντας τους κανόνες ατομικής υγιεινής και μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης.
  • Μην καθυστερούν για την ψυχολογική στήριξη και ενίσχυση, όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο, προς τους μαθητές και προς το προσωπικό. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να αναφέρεται άμεσα κάθε περιστατικό το οποίο μπορεί να εγκυμονεί κίνδυνο, στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα υποστήριξης και να σταλεί ειδικό επιστημονικό προσωπικό στη σχολική μονάδα για να μεριμνήσει για την αντιμετώπιση του ζητήματος.
  • Ενημερώνουν άμεσα την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τον Ε.Ο.Δ.Υ., για κάθε επικίνδυνο περιστατικό και παρέκκλιση των απαιτούμενων κανόνων υγιεινής.

Καθε αίθουσα θα πρέπει:

  • Να έχει καλό φυσικό αερισμό με τα παράθυρα συνεχώς ανοιχτά.
  • Διαρρύθμιση κατάλληλη, ώστε να τηρούνται οι απαιτούμενες απόστασης του 1,5 μέτρου μεταξύ των μαθητών αλλά και του καθηγητή.
  • Να διαθέτει καθαρό ποδοκίνητο κάδο με κάλυμμα.
  • Να έχει σε εμφανές σημείο της αίθουσας, προσβάσιμο αντισηπτικό διάλυμα χεριών, με αλκοολη τουλάχιστον 70%.

Κατά την είσοδο στην αίθουσα διδασκαλίας και κατά τη διάρκεια του μαθήματος;

Κατά την είσοδο των μαθητών στις αίθουσες διδασκαλίας, απαιτείται να γίνεται η χρήση αντισηπτικού διαλύματος χεριών με αλκοόλη (τουλάχιστον 70%), υπό την προτροπή και μέριμνα του εκπαιδευτικού προσωπικού. Το αντισηπτικό θα πρέπει επιμελώς να εφαρμόζεται σε όλες τις πτυχές του δέρματος των χεριών και να επαλείφεται έως ότου εξατμιστεί, ώστε να μην επέλθει ξήρανση του δέρματος.

        Κανόνες ασφαλείας:

  • Ενημερωνόμαστε έγκυρα μέσω κάθε επίκαιρου ενημερωτικού υλικού του ΕΟΔΥ και του Υπουργείου Παιδείας. Η Διεύθυνση έχει το ρόλο να μεριμνά, ώστε μοιράζει τα απαραίτητα έγγραφα σε έντυπη μορφή προς τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, όλο το προσωπικό αλλά και προς τους γονείς και κηδεμόνες, πριν την έναρξη των μαθημάτων.
  • Ρωτάμε, έστω και έχουμε και την πιο απλή απορία, Δε ντρεπόμαστε. Οι καθηγητές είναι εκεί, ενημερωμένοι επαρκώς, για να βοηθήσουν κάθε μαθητη να ακολουθήσει και να εφαρμόσει με υπευθυνότητα τους απαιτούμενους κανόνες υγιεινής και τα απαιτούμενα μέτρα, όπως αυτά περιγράφονται στο ενημερωτικό υλικό του Ε.Ο.Δ.Υ. και του Υπουργείου Παιδείας.
  • Δεν ντρεπόμαστε να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και τους γύρω μας, φορώντας μάσκα ως προαιρετικό μέσο προστασίας και συμπληρωματικό προς την καλή υγιεινή των χεριών και την τήρηση των αποστάσεων.
  • Θυμόμαστε ότι τα κυλικεία είναι κλειστά, οπότε παίρνουμε μαζί μας ένα μπουκαλάκι με νερό, το οποίο να είναι γεμάτο, ώστε να αποφύγουμε να έρθουμε σε επαφή με βρύσες για να το ξαναγεμίσουμε, ή χυμό χωρίς ζάχαρη σε τυποποιημένη συσκευασία και ένα ελαφρύ σνακ.
  • Τηρούμε τις προστατευτικές αποστάσεις των κατά ελάχιστο 1,5 μέτρου με καθηγητές/ συμμαθητές καθ’ όλη την παραμονή μας στο σχολικό περιβάλλον.
  • Κάνουμε διάλειμμα τηρώντας πάντα τις προστατευτικές αποστάσεις από κάθε άτομο.
  • Διατηρούμε πάντα τα χέρια μας καθαρά, η χρήση μάσκας δεν πρέπει να μας κάνει να νιώθουμε απόλυτη προστασία. Αποτελεί και αυτή ένα μέτρο διασποράς της νόσου, το οποίο για να έχει αποτέλεσμα πρέπει να συνδυαστεί με όλα τα υπόλοιπα μέτρα πρόληψης.
  • Αποφεύγουμε κάθε άσκοπη επαφή των χεριών μας και του προσώπου μας με μη προσωπικά μας αντικείμενα, με πόμολα, πόρτες κ.α.
  • Δεν ακουμπάμε το γραφείο του καθηγητή, ούτε τις καρέκλες και τα θρανία άλλων μαθητών.
  • Δεν μοιραζόμαστε ούτε το στυλό μας, ούτε το τετράδιο μας, ούτε τα προσωπικά μας είδη, όπως το νερό μας το φαγητό μας ή το τηλέφωνό μας.
  • Πλένουμε τα χέρια μας, πριν και μετά από κάθε διαχείριση ξένου αντικειμένου.
  • Αν προκύψει βήχας ή φτέρνισμα, χρησιμοποιούμε πάντα στον αγκώνα μας ή καλύτερα καθαρό χαρτομάντιλο, καλύπτοντας τη μύτη και το στόμα μας.
  • Πετάμε άμεσα σε ποδοκίνητο κάδο απορριμμάτων το χρησιμοποιημένο χαρτομάντηλο και πλένουμε καλά τα χέρια μας.
  • Δεν φτερνιζόμαστε και δεν βήχουμε ποτέ στην παλάμη μας.
  • Καλύπτουμε πάντα το φτέρνισμα και το βήχα μας με το έσω και πάνω μέρος του αγκώνα μας και επειτα πλένουμε πάντα τα χέρια μας καλά για είκοσι (20) τουλάχιστον δευτερόλεπτα και μετά εφαρμόζουμε αντισηπτικό χεριών.
  • Τηρούμε όλους τους κανόνες υγιεινής.
  • Διατηρούμε την αίθουσα και κάθε χώρο του σχολείου καθαρό, μη επιμολύνοντας το άμεσο περιβάλλον μας.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος / στο προαύλιο του σχολείου:

  1. Μη συνωστίζεστε κατά την είσοδο ή κατά την έξοδό σας από την αίθουσα και προς το προαύλιο.
  2. Μην πραγματοποιείτε χειραψίες ή εναγκαλισμούς.
  3. Αποφύγετε να ανταλλάσσετε αντικείμενα.
  4. Αποφύγετε κάθε άμεση σωματική επαφή με άλλα άτομα/μαθητές/καθηγητές.
  5. Αποφύγετε κάθε στενή επαφή με άλλα άτομα, δηλαδή κάθε επαφή στην οποία δεν τηρείται η απόσταση του 1,5 μέτρου.
  6. Καθαρίζετε με απολυμαντικό πανάκι ή με αντισηπτικό τα προσωπικά σας αντικείμενα, εφόσον πέσουν κάτω ή έρθουν σε επαφή με άλλους μαθητές/ καθηγητές.
  7. Πλένετε καλά τα χέρια σας για τουλάχιστον είκοσι (20) δευτερόλεπτα, με νερό και σαπούνι και ξεπλένετε επαρκώς. Προσπαθήστε να μην αγγίζετε την μπαταρία της βρύσης με γυμνά χέρια αλλά με χειροπετσέτα μιας χρήσης. Έπειτα εφαρμόζετε αντισηπτικό χεριών.
  8. Για το σκούπισμα χεριών, ή ακόμα και του προσώπου αν χρειαστεί, συνιστάται απαραιτήτως η χρήση χειροπετσέτων μιας χρήσης, οι οποίες θα απορρίπτονται άμεσα σε ποδοκίνητο κάδο μετά τη χρήσης τους.
  9. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος της γυμναστικής, συνιστάται η αποφυγή κοινής χρήσης αντικειμένων ή εξοπλισμού, όπως είναι για παράδειγμα η μπάλα. Θα πρέπει να προτιμάται η φυσική άσκηση. Για τα είδη της γυμναστικής όπου απαιτείται εξοπλισμός, αυτός θα πρέπει να είναι ατομικός για κάθε παιδί, και να καθαρίζεται πριν και μετά από κάθε χρήση, με τρόπο ενδεδειγμένο για το υλικό αυτού.

Κατά την επιστροφή στο σπίτι:

Προστατεύουμε την οικογένειά μας από τη διάδοση της νόσου, για αυτό:

  1. Καθαρίζουμε τα παπούτσια μας κατά την είσοδό στο σπίτι, ψεκάζοντας τα με απολυμαντικό διάλυμα.
  2. Εφόσον είναι δυνατό, εναποθέτουμε τα παπούτσια σε συγκεκριμένο σημείο κοντά στην είσοδο του σπιτιού ή ακόμα καλύτερα και έξω από την είσοδο, και φοράμε παντόφλες εσωτερικού χώρου.
  3. Πλένουμε επιμελώς τα χέρια μας με χλιαρό νερό και σαπούνι, για τουλάχιστον είκοσι (20) δευτερόλεπτα και ξεπλένουμε καλά.
  4. Κατά την είσοδο μας στο σπίτι, αποφεύγουμε να αγγίζουμε, πόμολα, διακόπτες, μπαταρίες βρυσών ή άλλα αντικείμενα με μη καθαρά χέρια. Σε περίπτωση που αυτό συμβεί, δεν αμελούμε την καθαριότητα αυτών των σημείων.
  5. Θυμόμαστε να πλένουμε τα κλειδιά μας, με απλό απορρυπαντικό πιάτων ή με κρεμοσάπουνο και χλιαρό νερό.

                                             Η ΠΡΟΛΗΨΗ ΣΩΖΕΙ ΖΩΕΣ

Το παρόν ενημερωτικό έγγραφο/εγχειρίδιο, όπως και τα προηγούμενα ενημερωτικά, συντάχτηκαν και καταρτίστηκαν από την Επόπτρια Δημόσιας Υγείας του Δήμου Χαλανδρίου, Απόφοιτο της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας-Υγιεινολόγο MSc, της οποίας και αποτελούν πνευματικό δικαίωμα.