Επιστροφή στους βρεφονηπιακούς σταθμούς – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς



Με αφορμή την επιστροφή των νηπίων στους Παιδικούς Σταθμούς της πόλης, η επόπτρια Δημόσιας Υγείας του Δήμου Χαλανδρίου Ειρήνη Χαλάτση συνέταξε το παρακάτω ενημερωτικό σημείωμα με όλα όσα πρέπει να προσέχουν οι γονείς, λόγω των ειδικών συνθηκών της πανδημίας.

Διανύοντας πρωτόγνωρες μέρες στον τομέα της παγκόσμιας Δημόσιας Υγείας, αλλά και της πληθυσμιακής υγιεινής, είναι σημαντικό να προσπαθήσουμε να μη χάνουμε την ελπίδα μας και να επιστρέψουμε στην κανονικότητα της καθημερινότητάς μας, χωρίς να αμελούμε την τήρηση των ατομικών κανόνων υγιεινής για τη διασφάλιση της υγείας μας και των αγαπημένων μας προσώπων.

Με την επαναλειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών και νηπιαγωγείων, μία νέα σελίδα ανοίγεται μπροστά μας, μία νέα ανάγνωση της πραγματικότητας που θα πρέπει όλοι να αντιμετωπίσουμε συνεργατικά, ο καθένας από το πόστο και την ιδιότητα του. Πολλές οι ανησυχίες, μεγάλη η ανυπομονησία για επιστροφή στην κανονικότητα, σε ύψιστο βαθμό το άγχος και η ανασφάλεια και τη διατήρηση της υγείας των παιδιών.

Γονείς, παιδαγωγοί και κάθε εργαζόμενος στους Παιδικούς Σταθμούς από τη δική του μεριά, καλούνται να απαλείψουν το φόβο μέσω πράξεων που διασφαλίζουν τους κανόνες αποστασιοποίησης και ατομικής υγιεινής.

Τα παιδιά είναι το μέλλον μας και δεν δύναται να διακοπεί επ’ άριστον η εκπαίδευση και κοινωνικοποίηση τους. Τα πρώτα χρόνια της ζωής των παιδιών είναι τα βασικότερα για τη διάπλαση της ψυχοσύνθεσης και του χαρακτήρα τους, πόσο μάλλον για την υγεία τους.

Μετά από ένα μεγάλο διάστημα απουσίας από τις εκπαιδευτικές μονάδες πρώιμων ηλικιών, είναι επόμενο τα παιδιά να βιώσουν ποικιλοτρόπως την επιστροφή τους στο σχολικό περιβάλλον, αλλά και να αντιδράσουν διαφορετικά το κάθε ένα. Για να γίνει ομαλά η επιστροφή των παιδιών στους βρεφονηπιακούς σταθμούς και στα νηπιαγωγεία είναι καλό να έχουμε υπόψη μας τα παρακάτω:

  1. Η επιστροφή των παιδιών να γίνει σταδιακά και για λιγότερες ημέρες εντός της εβδομάδας, οι οποίες σιγά-σιγά θα αυξηθούν.
  2. Κατά την προσέλευση του παιδιού στη μονάδα, να γίνεται η υποδοχή του παιδιού από το ίδιο σταθερά άτομο, ώστε το παιδί να αναπτύξει το αίσθημα της ασφάλειας και της οικειότητας.
  3. Οι γονείς θα πρέπει να ενημερώνουν τους παιδαγωγούς σχετικά με τις προτιμήσεις των νηπίων και ειδικά για όσες το ηρεμούν.
  4. Το προσωπικό των μονάδων προσχολικής αγωγής είναι κοντά στους γονείς, και τους ενημερώνει με ευαισθησία και ειλικρίνεια για τη συμπεριφορά του παιδιού.
  5. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να βιώνουν στην καθημερινότητά τους σε ένα περιβάλλον που εμπνέει ασφάλεια. Οπότε οι γονείς θα πρέπει να έχουν διασφαλίσει ότι το παιδί τους νιώθει ασφαλές στην προσχολική μονάδα, έχοντας οικειότητα με το προσωπικό και προετοιμάζοντας συναισθηματικά τα νήπια για την επιστροφή τους σε μία νέα καθημερινότητα, υπό νέους κανόνες.
  6. Συζητώντας με απλά και αληθινά λόγια, δύναται να καλλιεργηθεί το αίσθημα ασφάλειας στα παιδιά σχετικά με την επιστροφή στο σχολείο. Κάθε κουβέντα και συμπεριφορά είναι σημαντική. Τα παιδιά έχουν ενσυναίσθηση και δεν ακούνε μόνο τα λόγια μας, αλλά διαβάζουν τη γλώσσα του σώματός και μιμούνται συμπεριφορές. Με αυτοπεποίθηση λοιπόν και σιγουριά τους λέμε αντίο, όταν τα αποχωριζόμαστε. Πρέπει να νιώθουν ασφαλή και χαρούμενα στο σχολείο. Δεν τους μεταδίδουμε τυχόν φοβίες μας. Τους μεταδίδουμε μόνο συνήθειες καλής ατομικής υγιεινής.
  1. Δεν αφήνουμε το παιδί μας χωρίς να το χαιρετίσουμε φεύγοντας κρυφά. Είναι μία μέθοδος που ενισχύει την ανασφάλεια. Το παιδί θα δελεαστεί να συμμετάσχει σε ένα χαρούμενο παιχνίδι, σε μία δραστηριότητα που οι εκπαιδευτικοί έχουν εναρμονίσει με τους κανόνες της αποστασιοποίησης και όσα ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία. Χαιρετάμε το παιδί μας με χαμόγελο, του ευχόμαστε να έχει μία όμορφη μέρα με την παρέα του και του λέμε ότι θα γυρίσουμε το μεσημέρι να το πάρουμε και να μας πει τα όμορφα νέα του από το σχολείο.
  2. Τους μήνες αυτούς, της καραντίνας, το βάρος της εκπαίδευσης των βρεφών και των νηπίων έπεσε κυρίως στους γονείς στο σπίτι, με τους εκπαιδευτικούς να στηρίζουν απομακρυσμένα το έργο των γονέων και να αποστέλλουν υλικό δραστηριοτήτων και συμβουλές. Είναι λοιπόν επιθυμητό τα παιδιά να επιστρέψουν ισορροπημένα στο σχολείο, αλλά και έχοντας εκπαιδευτεί ως προς τους ατομικούς κανόνες υγιεινής.
  3. Παράλληλα, κατά την άφιξή μας στον παιδικό σταθμό, αλλά και κατά την αποχώρηση, είναι απαραίτητο να τηρούμε τους κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης και να ακολουθούμε τις οδηγίες του προσωπικού. Είναι σημαντικό να μην συνωστιζόμαστε έξω από τις μονάδες και να υιοθετούμε νέους τρόπους επικοινωνίας, με γονείς, συμμαθητές και εκπαιδευτικούς.
  4. Μέσω του παραδειγματισμού, τα παιδιά μαθαίνουν και υιοθετούν ευκολότερα και πιο σταθερά συμπεριφορές μπορούν να προάγουν την υγεία και την προσωπικότητά τους.
  5. Δεν ξεχνάμε ότι κανένα παιδί με συμπτώματα ίωσης ή αλλεργίας, δεν θα πρέπει να προσέρχεται σε εκπαιδευτικές μονάδες προσχολικής αγωγής. Ακόμα και μία απλή ίωση ή αδιαθεσία, μπορεί να ρίξει το ανοσοποιητικό σύστημα του παιδιού και να το καταστήσει πιο επιρρεπές στη μόλυνση από τον Covid-19.
  6. Τα παιδιά, το προσωπικό των σταθμών αλλά και οι γονείς θα πρέπει να τηρούν σταθερά όλους τους κανόνες ατομικής υγιεινής, αποφεύγοντας κάθε επαφή των χεριών με το πρόσωπο, αλλά και με εκκρίσεις. Το σωστό πλύσιμο των χεριών διδάσκεται από τις μικρότερες ηλικίες με μορφή παιχνιδιού σε συνδυασμό με τραγουδάκια, με αποτέλεσμα τα παιδιά να το ενσωματώνουν στην καθημερινότητά τους. Και οι γονείς από το σπίτι θα πρέπει να συνεχίσουν την προσπάθεια αυτή.
  7. Όλα τα παιχνίδια και οι επιφάνειες απολυμαίνονται με ατμοκαθαριστές και οι εκπαιδευτικοί ενσωματώνουν την τήρηση των αποστάσεων στις δραστηριότητες του σταθμού.
  8. Δεν ξεχνάμε ότι ο στόχος για την διατήρηση της Δημόσιας Υγείας επιτυγχάνεται μέσω της ατομικής προσπάθειας, υπευθυνότητας και ευσυνειδησίας. Ας πάρουμε λοιπόν όλοι μαζί για το κοινό καλό ένα ελπιδοφόρο μέλλον γεμάτο υγεία.

Δεν φοβόμαστε, προστατευόμαστε.

Νέα δεδομένα, νέες συνθήκες, ο στόχος ένας.

Καλή ψυχοσωματική κατάσταση υγείας για όλους,

Ασφαλή παιδιά, Ελπίδα για το μέλλον.

Η πρόληψη σώζει ζωές.

Σημ.: Η αναπαραγωγή του περιεχομένου του παραπάνω ενημερωτικού εγγράφου επιτρέπεται μόνο εφόσον γίνεται αναφορά της πηγής (ιστοσελίδα Δήμου Χαλανδρίου) και της συγγραφέως Ειρήνη Χαλάτση.



Εμφάνιση μπάρας
Κρύψιμο μπάρας
Μέγεθος γραμμάτων
Αντίθεση